مراحل تعویض واترپمپ (water-pump)

0 نفر به این مطلب رای داده است.

1397-07-23 09:55:46

خلاصه این مطلب:

واتر پمپ از مهم‌ترین قطعات پیشرانه خودرو است که وظیفه آن به حرکت درآوردن مداوم آب و ضد یخ در داخل موتور برای جلوگیری از جوش آوردن است. وجود نشتی یا نقص در واتر پمپ باعث آسیب‌های جدی به پیشرانه می‌شود.

عملکرد واتر پمپ در خودرو

واتر پمپ یکی از قطعات مهم در خودرو است که وظیفه پمپاژ آب در دارد, واتر پمپ با به چرخش در آوردن دائمی آب و ضد یخ در موتور مانع جوش آوردن خودرو می شود. مشخصا یکی از قطعات مهم داخل موتور و پیشرانه خودرو واتر پمپ می باشد که با پمپاژ آب در اطراف موتور و سیلندرها باعث خنک شدن موتور خودرو می شود و این آب پس از گردش توسط واترپمپ دوباره به رادیاتور باز می گردد. 

راههای شناسایی خرابی واترپمپ

روش اول: تکان دادن و چرخاندن تیغه های فن خودرو 

استقامت و عملکرد تیغه های فن خودرو نشان دهنده سالم بودن واترپمپ و درستی کارکرد سیستم خنک کننده خودرو است. در واقع استقامت بالای فن و بلبرینگ درون آن حاکی از این است که واتر پمپ نیاز به تعمیر نداشته ​و سالم می باشد.

روش دوم: در فن های موتور دار، چرخ دنده ای را که پمپاژ را اعمال می کند به آهستگی تکان دهید. اگر درست کار کند، محور بایستی تنگ باقی بماند.

مراحل تعویض واترپمپ

برای تعویض «واترپمپ» در زمان خرابی یا چکه کردن آن موتور باید سرد باشد و آب رادیاتور نیز خالی شود و ابتدا پیچهای رادیاتور و بست شیلنگهای آب بالا و پائین را باز کرده و رادیاتور از موتور جدا شود سپس پیچهای پروانه و فولی و در خاتمه پیچهای اطراف پوسته «واترپمپ» را باز نمائید.

برای بستن واترپمپ اول واشر پوسته را با گریس اندود کرده پیچهای واترپمپ را یکنواخت ببندید، بعداً پروانه و فولی و در آخرین مرحله پیچهای رادیاتور و بست شیلنگهای آب را نیز سفت نمائید.

زمان خرابی واتر پمپ و یا علایم خرابی واتر پمپ را از نشتی آب و یا از بالا رفتن آمپر باید متوجه شد اگر آمپر آب با وجود پر بودن رادیاتور همچنان بالا می رود و از موتور خودرو صداهایی می آید باید مطمئن شوید که مشکلی پیش آمده و وضعیت زمانی خرابتر می شود که واتر پمپ شما نشتی نداشته باشد واتر پمپی که خراب باشد معمولا از قسمتی آب خارج می شود که این آب یا از واشر ها است و یا خود واتر پمپ و معمولا با مشاهده آب در زیر پیش برنده خودرو مشهود است ولی اگر به تعمیرگاه دور هستید و دسترسی ندارید باید با رانندگی با سرعت پایین , استفاده نکردن از کولر و خنک کردن موتور با اضافه کردن مداوم آب به رادیاتور که باید در هنگام بالا رفتن آمپر درب رادیاتور را باز نکنید که بسیار خطرناک است زیرا که با باز کردن مداوم رادیاتور داخل رادیاتور هوا رفته و خود آن هم باعث داغ کردن ماشین می شود از آب خیلی یخ هم استفاده نکنید که باعث پوسیده شدن دیواره سیلندر می شود .

 



ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید


تعمیرگاه نیسان
تعمیرگاه نیسان

تعمیرگاه نیسان


ارسال دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

0 دیدگاه