0 نفر به این مطلب رای داده است.

1397-07-12 08:06:26

خلاصه این مطلب:

برای عده بسیاری این سؤال پیش می‌آید که فیوز خودرو چیست و چه کاری انجام می‌دهد و چرا تعداد زیادی فیوز در خودرو استفاده می‌شود. به همین دلیل در این نوشته مروری بر نقش فیوز در خودرو و جعبه فیوز خودرو خواهیم داشت.

جعبه فیوز خودرو

برای عده بسیاری این سؤال پیش می‌آید که فیوز خودرو چیست و چه کاری انجام می‌دهد و چرا تعداد زیادی فیوز در خودرو استفاده می‌شود. به همین دلیل در این نوشته مروری بر نقش فیوز در خودرو و جعبه فیوز خودرو خواهیم داشت.

ابتدا باید به نقش فیوز در خودرو اشاره کرده و وظیفه فیوز را شرح دهیم. فیوزها اتصالات ساده‌ای هستند که در مواقع لزوم جریان برق را قطع می کنند تا تجهیزات برقی آسیب نبینند. نوسانات جریان برق در خودرو می‌تواند آسیب زیادی به مصرف‌کننده‌ها و تجهیزات الکتریکی وارد کند. اما وجود فیوز خودرو سبب می‌شود تا این نوسانات با عبور از پلی به نام فیوز کنترل شوند.

وقتی جریان برق در خودرو بیش از حد مورد‌نظر باشد فیوز خودرو که اتصال فلزی با آلیاژ خاصی است آب شده و مانع از انتقال این جریان به مصرف‌کننده می‌شود. عنصر اصلی ساخت فیوز، یک نوار فلزی است که در یک محفظه غیر رسانا قرار دارد. با عبور جریان بیش از حدمجاز، نوار فلزی ذوب می‌شود و مدار الکتریکی قطع می‌شود. هرگاه یکی از تجهیزات برقی کار نمی‌کند ممکن است فیوز محافظ آن سوخته باشد. در فیوز سوخته قسمت هشتی وسط فیوز آب شده و جریان را انتقال نمی‌دهد. اما اگر فیوزی سوخته باشد برای عوض کردن آن باید مراحل ساده‌ای را رعایت کنید تا بتوانید آن را به راحتی عوض کنید.

 

محل قرار گرفتن فیوز در خودرو

در بسیاری از خودروها دو پنل فیوز وجود دارد: یکی در قسمت موتور که فیوزهای مربوط به فن های رادیاتور، پمپ ترمز ضدقفل و ECU در آن قرار گرفته‌اند، و دیگری داخل داشبورد و نزدیک زانوی راننده قرار گرفته است و فیوزهای مربوط به سوئیچ ها و وسایل داخل کابین را در خود جای داده است.

انواع فیوز خودرو

فیوزها معمولا در انواع متنوعی تولید و طراحی می شوند که فیوزهای مستطیلی و سرامیکی از جمله پر کاربردترین نوع آن ها می باشد. این فیوزها از دو پایه تشکیل شده اند که داخل خود بسته به حداکثر میزان شدت جریان عبوری ، از سیم ضخیم تری برای اتصال دو پایه به هم استفاده شده است.

عیب یابی و تعویض فیوز

فطع شدن فیوزها مستقیما روی دستگاه مربوطه که فیوز مسئول تنظیم شدت جریان آن می باشد تاثیر گذاشته و موجب از مدار خارج شدن آن می شود. اگر چنین اتفاقی در اثر نوسانات برق خودرو یا تحمل بار اضافی جریان برق ایجاد شود، در نتیجه فیوز مربوطه سوخته و باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود. در فیوز های شیشه ای و مستطیلی شفاف این امر با چشم نیز قابل شناسایی می باشد و با مشاهده فیوزی که اتصال آن قطع شده باشد، می توان دریافت که فیوز مربوطه سوخته است و علت هشدارECU آن است.

اما برای فیوزهایی که شفاف نیستند و نمی توان با چشم قطعی آن ها را مشاهده نمود، بهترین روش استفاده از مولتی متر یا چراغ آزمایش می باشد. به این صورت که دو سر فیوز خودرو را به دو سر مالتی متر یا چراغ آزمایش متصل نموده و در صورت روشن شدن چراغ آزمایس و یا عبور جریان در مالتی متر، می توان دریافت که فیوز سالم است و در غیر این صورت فیوز سوخته است و باید نسبت به تعویض فیوز اقدام نمود.



ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید


تعمیرگاه نیسان
تعمیرگاه نیسان

تعمیرگاه نیسان


ارسال دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

0 دیدگاه