راهکارهای محافظت از کامپیوتر خودرو

0 نفر به این مطلب رای داده است.

1397-07-01 12:56:18

خلاصه این مطلب:

با قرار گرفتن انژکتور در اتومبیل‌های امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن‌ در سیستم کنترلی اتومبیل به‌وجود آمدند. ECU یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی است که نقش هدايت و کنترل يک خودروي انژکتوري را بر عهده دارد.

راهکارهای عملی برای خرابی کامپیوتر خودرو

در مقالات قبل به معرفی ECU و عملکرد آن وهمچنین به بررسی ریمپ ای سی یو پرداختیم . حال می خواهیم راهکارهایی برای محافظت از کامپوتر خودرو را بیان کنیم . با ما همراه باشد.

برای سالم ماندن «ECU» خودروی یک سری مسائل وجود دارند که اگر آن ها را انجام ندهید در حفاظت به «ECU» خودرویتان کمک کرده اید.

– جدا کردن باطری وقتی که خودرو روشن است:

زمانی که اتومبیلتان روشن است هرگز کابل باطری را جدا نکنید این کار باعث آسیب رساندن به «ECU» اتومبیلتان می شود .

به طور متوسط دینام خودرو حدود ۱۴ ولت ولتاژ تولید می نماید . اما در مواقعی هم این عدد به ۱۶ ولت نیز می رسد . دلیل تغییر یافتن این مقدار ولت این است که پیک تولید ولتاژ دینام بر اساس دور موتور و بار گرفته شده از دینام نوسان دارد .

نوسانات مذکور به دلیل داشتن ویژگی خازنی باطری در زمانی که کابل های باطری متصل است (حالت طبیعی ) متعادل می گردند حال اگر این شرایط عادی عوض شود یعنی در زمان روشن بودن خودرو کابل باطری جدا شود این نوسانات می‌تواند بر روی قسمت‌های حساس خودرو (کلیه کنترل یونیت‌های الکترونیکی) تاثیر نامطلوب داشته باشد.

حداکثر قدرت تحمل نوسان ولتاژی این قطعه به طور استاندارد ۱۶ ولت است. اگر هنگامی که خودرو روشن است کابل باطری را جدا کنیم به طور حتم ریسک سوختن ECU وجود دارد! طبیعی است که با توجه به قیمت زیاد آن، این کار عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

-امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال آن به بدنه:
وقتی سر شمع‌ها را می‌کشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می‌کنید، ممکن است که مقدار جریان نابهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید. برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند. اولیه کویل نیز برق خود را مستقیمآ از ECU می‌گیرد. این کار ممکن است موجب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق خودرو و اسیب رسیدن به قسمت‌های حساس به‌خصوص ECU شود.
توجه: در صورت تمایل به چک کردن برق سر شمع‌ها از یک شمع فیلرگیری شده یدک استفاده کنید تا میزان جریان دهی ثانویه کویل تحت کنترل باشد.

-آب زدن به ECU:
اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید خواهید دید که برای جلوگیری از نفوذ آب؛ قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پین‌های داخلی با ماده‌ای موم مانند پوشیده شده اما در هر صورت پین‌های نری خارجی سوکت ECU بدون محافظ هستند و خیس شدن آنها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال بالا به ECU آسیب برسد.

-دست زدن به پین‌های ECU:
یکی از مواردی که اغلب با آن ناآشنا بوده و یا مورد غفلت قرار می‌گیرد دست زدن به پین‌های ECU است که به دلیل ریسک الکتریسیته ساکن بدن می‌تواند موجب آسیب زدن‌های جدی به آن شود. الکتریسیته بدن گاهی اوقات تا هزارها ولت می‌تواند بالا برود.

این چند کار باعث می شود حافظه موقت موجود در ECU پاک شده و خودرو تا مدتی به دلیل از دست دادن برخی پارامترهای لحظه ای موتور تا مدتی بد کار کند :

  • جدا کردن کابل باطری بیش از چند ثانیه

  • جدا کردن سوکت ایسیو بیش از چند ثانیه

  • جدا کردن سوکت رله RL2 موجود در جعبه رله اتاق موتور بیش از چند ثانیه

  • جدا کردن فیوز F14 از جعیه تقسیم داخل اتاق موتور بیش از چند ثانیه

در چنین حالتی باید خودرو دوباره تجدید حافظه شود . در این حالت خودرو سکته های بی دلیل و نا به هنگام نموده و در هنگام تعویض دنده و به خصوص در هنگام دنده معکوس کشیدن راننده احساس می کند که خودرو لحظه ای دچار مکث می شود . البته این مورد در خودرهای نو زیاد محسوس نیست ولی در هر صورت تجدید حافظه ECU کاملا مفید خواهد بود .

 



ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید


تعمیرگاه نیسان
تعمیرگاه نیسان

تعمیرگاه نیسان


ارسال دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

0 دیدگاه