همه چیز درباره کامپیوتر خودرو

0 نفر به این مطلب رای داده است.

1397-05-13 06:43:07

خلاصه این مطلب:

ایسیو یک تراشه الترونیکی کاملاً پلمپ شده می باشد که دارای یک حافظه دائمی و یک حافظه موقت است. حافظه اصلی دائمی بوده و تغییرناپذیر می باشد.

کامپیوتر خودرو وعملکرد آن

در این مقاله می خواهیم درباره عملکرد ECU و وظیفه آن در خودرو بپردازیم.همچنین توضیحی در مورد نقش و عملکرد ریمپ ای سی یو و تاثیر آن بر ECU بررسی کنیم.با ما همراه باشید.

ریمپ ECU چیست؟و چه کاری انجام میدهد؟

ریمپ در واقع یک برنامه نرم افزاری برای خودرو است و به هیچ عنوان با قسمت های سخت افزاری اتومبیل و «ای سی یو» ارتباطی ندارد .به بیانی دیگر ریمپ «ECU» در برنامه نرم افزاری خودرو تغییر و تحول ایجاد می کند بدون آنکه تغییر و یا تعویضی در قطعات سخت افزاری صورت پذیرد .تاثیراتی که ریمپ بر روی اتومبیل شما می گذارد را می توان از روی بالارفتن فوق العاده شتاب اتومبیل به آن پی برد در غیر این صورت چیزی نیست که با چشم قابل مشاهده باشد و نمی توان آن را لمس نمود.

ابتدا برای درک بهتر به بررسی «ای سی یو» خودرو میپردازیم ودر ادامه  به توضیحات تکمیلی درباره ریمپ می پردازیم.

معرفی ECU :

یک تراشه الترونیکی کاملاً پلمپ شده می باشد که دارای یک حافظه دائمی و یک حافظه موقت است. حافظه اصلی دائمی بوده و تغییرناپذیر می باشد ولی حافظه موقت اگر سر باتری برداشته شود بعد از 20 دقیقه پاک می گردد اگر حافظه موقت پاک شود ماشین در حال حرکت با ریپ کار می کند.و تنها وظیفه کنترل خودرو های انژکتوری را بر عهده دارد، ودر خودروهای انژکتوری موجود می باشد.

واحد کنترل الکترونیک (Electronic Control Unit) یا همان ECU، شامل سنسورهایی است که با استفاده از این حسگرها به موتور متصل می شود و وضعیت و عملکرد لحظه ایی خودرو را بررسی می کند و بر روی خروجی های قرار گرفته شده درون کابین اتومبیل گزارش های لحظه ایی را به راننده می دهد تا از وجود عیب و نقص ها و خرابی های احتمالی، توسط جلوگیری شود.با توجه به نوع ای سی یو ها تعداد سنسور ها متفاوت می باشد، هرچه تعداد سنسور ها بیشتر باشد کامپیوتر ماشین شرایط موتور را بهتر درک می کند و در نتیجه پاسخ های بهتری نیز برای عملکرد خوب خودرو به قسمت های لازم ارائه می کند.

سنسورهای موجود در کامپیوتر خودرو که تقریبا در تمامی اتومبیل های انژکتوری تعبیه شده است به شرح زیر می باشد:

  • سنسور دما آب یا CTS
  • سنسور دمای هوا یا ATS
  • سنسور فشار داخلی مانیفولد
  • سنسور دور موتور یا RPM
  • سنسور ضربه
  • سنسور استپ موتور

که هرکدام از این حسگرها که یک میکرو کامپیوتر هستند، با تحلیل و بررسی عملکرد قطعات خودرو و شرایط لحظه ایی موتور دستورات مناسب را جهت گرفتن بهترین توانایی از اتومبیل را به اجرا می گذارند. در مدل های پیشرفته تر اتومبیل ها، تعداد سنسورهای کامپیوتر خودرو یا ECU بیشتر است و نتیجه ی آن این است که کامپیوتر خودرو شرایط ماشین را بهتر و دقیق تر درک می کند و عملکرد فوق العاده ایی را از اتومبیل به نمایش می گذارد.

 

عملکرد ECU:

همانطور که میدانید خودرو برای روشن ماندن و تغییر دور موتور و تغییر قدرت موتور خود نیازمند این است که در هر زمان مقدار مشخصی سوخت و هوا وارد موتور خود کند.و این تغییر در میزان ورودی هوا و سوخت به موتور خودرو نیازمند یک کنترلر و یا همان فرماندهنده که به آن ای سی یو میگویند میباشد.البته ای سی یو به غیر از کنترل و فرماندهی موتور خودرو اعمال دیگری را نیز کنترل و مدیریت مینماید.حال ای سی یو برای کنترل و مدیریت هر یک از عملکرد های موتور خودرو بر طبق یک اصول یا چهارچوبی عمل مینماید که به آن ها تیبل و یا همان جداول ای سی یو مینمایند.تیبل ها و جداول ای سی یو حاوی مقادیری میباشند که به وسیله آن ها ای سی یو میتواند بر عملکرد موتور خودرو کنترل محافظت و یا اعمال تغییراتی داشته باشد.این اطلاعات و دستورات و یا پروگرام بسته به نوع ای سی یو در یک جای ای سی یو ذخیره هستند و ای سی یو دائما این حافظه را رسد کرده و طبق این اطلاعات موتور خودرو را مدیریت مینماید.اطلاعات و پروگرام ای سی یو بسته به نوع ای سی یو در یک آی سی به نام آی سی فلش و در بعضی از ای سی یو ها این اطلاعات در میکرو کنترلر به صورت هگزا ذخیره و در دسترس ای سی یو قرار دارد.



ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید


تعمیرگاه نیسان
تعمیرگاه نیسان

تعمیرگاه نیسان


ارسال دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

0 دیدگاه