0 نفر به این مطلب رای داده است.

1397-07-23 11:40:14

خلاصه این مطلب:

سرعت و قدرت یک وسیله نقلیه از مواردی است که خریداران خودرو  هنگام خرید خودرو به این موضوع توجه بسیار زیادی دارند و شرکت های خودرو سازی نیز با دانستن این موضوع سعی در تولید محصولاتی با این امکانات دارند و در محصولات خود از توربو شارژ استفاده می کنند که باعث می شود به قدرت و سرعت وسیله نقلیه افزوده شود و نیاز های بیشتری از خریداران را بر طرف نماید .

مقدمه

سرعت و قدرت یک وسیله نقلیه از مواردی است که خریداران خودرو  هنگام خرید خودرو به این موضوع توجه بسیار زیادی دارند و شرکت های خودرو سازی نیز با دانستن این موضوع سعی در تولید محصولاتی با این امکانات دارند و در محصولات خود از توربو شارژ استفاده می کنند که باعث می شود به قدرت و سرعت وسیله نقلیه افزوده شود و نیاز های بیشتری از خریداران را بر طرف نماید .

نحوه‌ی عملکرد توربوشارژرها

توربوشارژر در حقیقت یک توربین است که هوا را فشرده می‌کند و به داخل محفظه‌ی احتراق می‌فرستد. سوپرشارژر و توربوشارژر هر دو همین کار را انجام می‌دهند و تفاوت آن‌ها تنها در نحوه‌ی تأمین نیروی مورد نیازشان است. سوپرشارژرها نیروی مورد نیاز خود را مستقیما از میل لنگ خودرو دریافت می‌کنند که  می‌تواند با استفاده از تسمه باشد، اما توربوشارژر نیروی مورد نیاز خود را از گازهای خروجی اگزوز تأمین می‌کند.

مزیت سوپرشارژرها در این است که چون مستقیما به میل‌لنگ متصل هستند، دیگر تأخیری در عملکرد آن‌ها وجود ندارد و از ابتدای گاز دادن راننده، وارد عمل می‌شوند. اما توربوشارژر برای چرخش نیاز به انتقال انرژی گازهای اگزوز به توربین دارد تا آن را به چرخش دربیاورند. بنابراین لازم است موتور کمی دور بگیرد تا توربوشارژرها بتوانند کار خود را انجام دهند. این قضیه سبب تأخیر زمانی در عملکرد توربو می‌شود که اصطلاحا به آن لگ (Lag) گفته می‌شود. اما عملکرد این سیستم چگونه است؟

می‌دانیم در یک موتور تنفس طبیعی (اتمسفریک) هنگامی که موتور در حال مکش هوا است ،تنها نیرویی که هوا را به داخل سیلندر می‌کشاند، فشار اتمسفر است (دقیقا همانند پر کردن یک سرنگ). توربوشارژرها با اعمال نیروی اضافی به هوای ورودی و پمپ کردن هوای فشرده به داخل محفظه‌ی احتراق، سبب ورود اکسیژن بیشتری به سیلندر می‌شوند و پیستون در یک کورس خود می‌تواند اکسیژن بیشتری به داخل سیلندر مکش کند و مسلم است که اکسیژن بیشتر به معنای احتراقی کامل‌تر و قدرتمند‌تر است. همین عامل سبب افزایش قدرت موتورهای توربوشارژردار است.

اجزای توربو شارژ

اجزای توربو شارژ را می توان به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد؛  یک کمپرسور و توربین و توربین معمولاً در سمت راست و کمپرسور در سمت دیگر قرار گرفته است و در توربو شارژ محور دواری وجود دارد که حامل کمپرسور و توربین می باشد و در داخل این محور دوار نیز روغنی وجود دارد که وظیفه آن خنک کردن محور و یاتاقان ها است و در پوسته محفظه توربین نیز پره هایی به کار رفته است که ثابت می باشند و به عنوان نازل های حلقوی به کار می روند گاز های خروجی باعث برخورد به پره ها شده و هدایت می شود به پوسته و پره ها چرخیده و سپس با سرعت بسیار زیادی به پره های توربین برخورد می کند و آن ها را به حرکت در می آورد.

 

 



ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید


تعمیرگاه نیسان
تعمیرگاه نیسان

تعمیرگاه نیسان


ارسال دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

0 دیدگاه