0 نفر به این مطلب رای داده است.

1397-05-13 07:25:12

عملکرد موتور خودرو

آیا تا به حال به موتور یک خودرو نگاه کرده اید؟ آیا اندیشیده اید که این مجموعه بسیار بزرگ از فلزات، چگونه در ارتباط با یکدیگر، در حال انجام کار واحدی هستند؟ یا این که چگونه بنزین موجود در مخزن سوخت، به انرژی حرکتی تبدیل می شود و خودرو را به حرکت درمی آورد؟ اگرچه موتور اتومبیل ها انواع گوناگونی دارند، اما باید گفت که اکثر آنها بر اساس اصول کلی یکسانی کار میکنند.اساس عملکرد موتور اتومبیل بر اساس انفجار سوخت در داخل سیلندرهای موتور است که نیروی حاصل از انفجار، سیلندرها را به عقب رانده و این نیروی رو به جلو و عقب نهایتاً تبدیل به نیروی دورانی می شود. اما این انفجار مسلماً باعث بالا رفتن بیش از حد دمای موتور شده و به موتور آسیب وارد یا حتی منجر به ذوب یا تغییر شکل آن خواهد شد. پس وجود یک سیستم خنک کننده که بتواند دمای موتور را ثابت نگه دارد الزامی است. اما این سیستم خنک کننده موتور چیست و از چه قسمت هایی تشکیل شده است و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

 

نحوی کار رادیاتور خودرو

دستگاهی است که از آن جهت خنک کردن مایع خنک کاری استفاده می شود، می توان گفت رادیاتور یک مبدل حرارتی است، که گرمای موتور را به هوای بیرون انتقال می دهد. وقتی ترموستات باز می شود آب از طریق شیلنگ لاستیکی وارد مخزن بالا شده و توسط لوله های لاستیکی وارد مخزن پایین می شود.آب مسیر مخزن بالا تا پایین را طی می کند و حرارت خود را به پره ها انتقال می دهد. هوای بیرون از طریق گذرگاهی با این لوله برخورد کرده و حرارت آب را به خود می گیرد و آن را خنک می کند رادیاتورها به دو صورت در خودرو ها نصب می شوند. چنانچه لوله رادیاتور به صورت طولی قرار گیرد یعنی آب از بالا به پایین حرکت کند رادیاتور عمودی و اگر جریان آب از منبع ورودی در امتداد افق به سمت منبع خروجی باشد رادیاتور افقی نامیده می شود.

 

 



ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید


تعمیرگاه نیسان
تعمیرگاه نیسان

تعمیرگاه نیسان


ارسال دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

0 دیدگاه